A

Vores dagligdag

God tid er en af de vigtige værdier i min pasningsordning og det kommer i høj grad til udtryk i vores dagligdag.
 
 
Det betyder, at jeg tager god tid til at tage imod hvert enkelt barn hver dag.
Det gør jeg, fordi det er vigtigt for mig, at alle børnene får styrket deres selvværd ved at mærke, hvor glade jeg og de andre børn er for at se dem og fordi det er vigtigt for barnets dag og trivsel i pasningsordningen, at der er tid til at høre, hvordan barnet har det til morgen.
 
Det betyder også, at det er helt ok at komme sent, for det er mere vigtigt at komme godt afsted hjemmefra end at skulle være i pasningsordningen inden en fastsat frist. Der skal være god tid til at hygge derhjemme, de morgener, hvor der er mulighed for det.
 
Det betyder især, at jeg hele tiden prioriterer at bruge den tid, der skal til, for at børnene kan bruge de kompetencer, de har og til at hjælpe dem med at udvikle nye kompetencer.
Det kommer f.eks til udtryk, når vi skal ud at lege. Det tager nogle gange 5 minutter og nogle gange 20 minutter at få sit tøj på og blive klar til at komme ud.
Der skal nemlig være tid til, at børnene får den kæmpe succesoplevelse det er, når det lykkes at få fødderne gennem buksebenet, når man har kæmpet med det rigtig længe. Det er så godt for selvværdet, når børnene får oplevelsen af at klare tingene selv (med lidt hjælp selvfølgelig, hvis det er nødvendigt men uden at snyde barnet for oplevelsen af at ha' klaret det selv.)
Jeg er rigtig god til ikke at blive fristet til at gøre tingene for børnene. Jeg venter, vejleder og støtter barnet i selv at klare opgaven og så får jeg den kæmpe belønning, det er at se børnenes øjne stråle, når det lykkes for dem.
 
God tid betyder, at jeg prioriterer at putte børnene en af gangen. Det er vigtigt for børnenes selvværd at mærke, at der er tid til nærvær og kærlig omsorg også, når de skal puttes. Det betyder, at de trygt lægger sig til at sove og putningen bliver næsten ligeså dejlig og rar for barnet, som når I forældre selv putter jeres barn. 
 
Det betyder, at jeg hver dag bruger god tid til at sige farvel til hvert enkelt barn og hjælpe dem med at fortælle mor eller far, hvad de har oplevet/lært idag.
 
Og endelig så betyder det også, at der er rigtig god tid til knus og kram her i min pasningsordning.

Vi er ude hver formiddag også, når det regner.

Vi bliver kun inde, hvis vi skal lave et større kreativt projekt f.eks op til jul eller påske eller hvis det stormer og regner på samme tid. Så finder vi puslespil mm frem.

Vi starter dog hver dag indenfor, fordi det er her, vi er tæt på hinanden og intensivt kan arbejde med de sociale kompetencer. Her øver vi også opmærksomhed og opbygger koncentrationsevnen f.eks. ved at læse bøger.

Jeg bruger naturligvis dialogisk læsning, hvilket betyder, at børnene er med til at fortælle historien. Jeg veksler mellem at læse højt, spørge og inddrage børnene i fortællingen. På den måde får de udvidet deres ordforråd, øver sig i at lytte til hinanden og får mod til at deltage i samtalen.

Udenfor træner vi også de sociale færdigheder og har rigtig meget fokus på motorisk udvikling både grovmotorisk og finmotorisk.
 
En fast tradition er, at vi synger, mens vi gynger. Børnene nyder at blive skubbet på redegyngen alle på samme tid, mens vi synger i vilden sky.
 
Det er også udenfor, vi lærer om natur og naturfænomener og lærer at passe på dyr og planter.
Børnene er med til at fodre høns, kaniner og heste, hvis de har lyst.
 
I haven nyder vi at kunne høste og spise af de ting, børnene har sået i foråret samt af træerne med æbler, pærer, kirsebær og blommer samt af hindbær og blåbær og af alle krydderurterne.
 
Når børnene har spist frokost og har sovet, får vi eftermiddagsmad og kan vi nå det, går vi udenfor igen. Når det bliver varmt i vejret, spiser vi ofte eftermiddagsmaden udenfor.
 
Anne Troelsen | Skivholmevej 45, Borum, 8471 Sabro  | Tlf.: 20 12 88 24